دسته‌بندی نشده

بی متال چیست؟

بی متال اشنایدر

در این مطلب از مجله دیجی اشنایدر به موضوع بی متال چیست می‌پردازیم. یکی از اصطلاحاتی و ابزار مهمی که در صنعت برق و الکتریک وجود دارد ” بی متال ” است که در واقع به منظور محافظت از موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت برق و تابلوهای برق تا حدی گرما تولید می‌شود که این گرما می‌تواند تا حد استانداردی مورد تایید باشد و مشکلی در فرآیند الکتریک یک سیستم به وجود نیاورد اما زمانی که این حرارت افزایش پیدا کرده و از حد مجاز و استاندارند خود عبور کند مشکلاتی برای سیستم و تابلوی برق ایجاد می‌کند. قصد داریم که به سوال ” بی متال چیست؟” پاسخ دهیم و انواع، کاربرد، روش‌های تست و … بی متال آشنا شویم.

بی متال چیست

مواردی که مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • بی متال چیست؟
  • کاربرد بی متال
  • طرز کار بی متال
  • روش های تست بی متال چیست؟
  • روش سرد
  • روش گرم
  • حالت دو فاز
  • انواع بی متال

بی متال چیست ؟

بی متال در واقع یک دستگاهی است که از موتورهای الکتریکی محافظت می‌کند. باید به این نکته اشاره کنیم که بی متال را با عنوان رله حرارتی هم می‌شناسند. بی متال از دو فلز نا همجنس تشکیل شده که ضریب انبساط متفاوتی با یکدیگر دارند.

تعریف ویکی پدیا از بی متال:

دوفلز قطعه‌ای است که از دو فلز ناهمجنس — به ویژه فلزهایی که دارای ضریب انبساط متفاوت هستند— که از یک سطح کاملًا به هم جوش خورده‌اند تشکیل شده‌است.[۱] برای ساختن بی‌متال دو فلز را در حالت گرم و با استفاده از غلتک به هم پرس می‌کنند به طوری که حاصل کار به صورت یک‌تکه دیده می‌شود.

کاربرد بی متال

حال سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که از بی متال در چه صنعت‌ها و در چه موقعیت‌هایی استفاده می‌شود و کاربرد بی متال چیست؟ برای توضیح و این کاربرد بی متال باید گفت که، به موتورهای الکتریک کمک شایانی کرده و مشکلاتی که موتورهای الکتریک دارند را برطرف می‌کند.

قیمت بی متال اشنایدر

طرز کار بی متال

در قسمت فوق متوجه شدیم که بی متال در قسمت موتورهای الکتریک کاربرد دارد اما طرز کار بی متال چگونه است ؟

ویکی پدیا طرز کار بی متال را اینگونه تشریح کرده است که :

در اثر عبور جریان الکتریکی از بی‌متال هر دو فلز گرم‌ شده و طول آن‌ها زیاد می‌شود اما از آنجایی که ضریب انبساط دو فلز متفاوت است، بی‌متال به سمت فلزی که ضریب انبساط پایین‌تری دارد خم می‌شود. این جابجایی به وسیلهٔ اهرم یا به صورت مستقیم کنتاکت‌ها را قطع یا وصل می‌کند. از این ویژگی در فیوزها و رله‌های بی‌متال استفاده می‌شود.

برای افزایش سرعت عملکرد بی‌متال و جلوگیری از جرقه و سوختگی محل اتصال، از آهن‌ربا در بالا و پایین تیغهٔ دوفلزی استفاده می‌شود که نیروی مغناطیسی آن به بسته شدن سریع اتصال کمک می‌کند.

رله‌های حرارتی (بی‌متال) تنظیم‌پذیر هستند و می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که جریان‌هایی بین ۱٫۰۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی موتورها را قطع کنند. «روش تنظیم رلهٔ حرارتی بدین گونه است که باید پیچ تنظیم آنرا برابر جریان نامی الکتروموتور تنظیم نمود».

توضیحی که ویکی پدیا از نحوه کارکرد بی متال ارائه داده است بسیار کامل و بدون نقص بوده.

روش های تست بی متال چیست ؟

برای اینکه بتوانیم بی متال را تست کنیم می‌توانیم از سه روش معروف آن استفاده کنیم که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

روش های تست بی متال چیست؟

  1. روش سرد
  2. روش گرم
  3. روش دو فاز

در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

برای خرید قطعات الکتریکی با کیفیت و به روز ترین قطعات می‌توانید از سایت دیجی اشنایدر کمک گرفته و تمامی خریدهای الکتریک خود را در سایت دیجی اشنایدر انجام داده. مقرون‌ترین و به صرفه‌ترین محصولات را با دیجی اشنایدر تجربه کنید.

محصولات اشنایدر الکتریک

1 . روش سرد

روش سرد یکی از روش‌هایی برای تست بی متال است و بدین صورت است که به بیمتال دو برابر جریان نامی بی متال که در صورت عادی دارد به آن تزریق می شود وزمان عملکرد بی متال را می سنجند.

2 . روش گرم

روش گرم دومین روش برای تست بی متال است که در این روش جریانی مساوی سه برابر جریان تست سرد، معادل شش برابر جریان نامی بی متال به آن تزریق می شود وزمان عملکرد سنجیده می شود. حال شاید برایتان سوال باشد که چرا اسم این روش را روش گرم گذاشته اند؟ و منظور از روش گرم در بی متال چیست؟ حقیقت این است که علت نامگذاری این روش گرم این است که پس از تست قبلی که روش سرد بود انجام میشود.

3 . حالت دو فاز

روش و تست آخر بی متال بدین صورت است که مدار بالایی یکی از فلزها را قطع می کنیم (به دلخواه) و
مدار را با دو عدد فلز می بندیم مثلا با آهن و مس سپس زمان عملکرد بی متال را می سنجیم و همه مقادیر از روش سر تا حالت دو فاز را در یک نمودار نوشته و مقایسه و بررسی می کنیم.

انواع بی متال

همانطور که میتوانید حدس بزنید بی متال ها انواع مختلفی دارند که عبارت اند از:

  • بی متال 1.6 تا 2.5 آمپر
  • بی متال 2.5 تا 4 آمپر
  • بی متال 4 تا 6 آمپر
  • بی متالمدل LOR MD25/4-6  و…

برای خرید انواع بی متال با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به شما دیجی اشنایدر را پیشنهاد می کنیم.


مقالات مرتبط :

1 . اینورتر چیست ؟

2 . کنتاکتور چیست ؟


فروشگاه اینترنتی دیجی اشنایدر این مطلب را به موضوع بی متال چیست پرداختیم. امیدواریم تمام سوالات شما را در مورد این موضوع پاسخگو بوده باشیم. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه می‌توانید در زیر مطلب با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان دیجی اشنایدر در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

۲ دیدگاه در “بی متال چیست؟

  1. احمد رئیسی گفت:

    سلام قیمت بی متال اشنایدر چقدر هست؟

    1. digilog گفت:

      سلام. سایت دیجی اشنایدر در خدمت شماست. لطفا تماس بگیرید ۰۹۱۲۶۲۱۴۲۴۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *