مقالات

تفاوت کلید های MCCB و MCB

تفاوت کلیدهای MCCB و MCB

در این مقاله قصد داریم تا تفاوت کلید های MCCB و MCB  را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

برای این که بتوانیم بین دو کلید MCCB و MCB مقایسه انجام بدهیم در ابتدا آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم. سپس از نظر ساختار و عملکرد و کاربرد های مختلف آن ها را بررسی خواهیم کرد. 

کلید مینیاتوری MCB می تواند که مدار الکتریکی را در برابر اضافه جریان محافظت کند. در شرایط دیگری همچون اضافه بار یا اتصال کوتاه هم می تواند موثر باشد. عملکرد این کلید ها به صورت حرارت مغناطیسی می باشد و رنج جریان آن بالاتر از 100A نمی باشد.

عملکرد این کلید بسیار ساده است به عبارتی دیگر زمانی که در مدار خطایی را تشخیص دهد جریان را متوقف می کند. این کلید ها در مدل های مختلفی همچون تک پل، دو پل، سه پل و چهار پل طراحی و تولید می شوند. این کلید ها برای مدارات با جریان پایین همچون سیم کشی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

و اما کلیدهای MCCB به منظور کنترل انرژی در توزیع N/K کاربرد دارند و می تواند در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار مدار را محافظت کنند. این کلید می تواند که در شرایط اضافه بار و اتصال کوتاه مدار را به صورت اتوماتیک قطع کند. بر خلاف فیوز این کلید قابلیت تنظیم بعد از یک خطا را دارد و ایمنی کاربر را بیشتر می کند. بدون این که هزینه های بیشتری را صرف کنید.

گفتنی است که رنج جریان نامی این کلید تا 1000A می باشد و عملکرد آن حرارتی مغناطیسی می باشد. از این کلید برای انرژی ها و توان های بسیار بالا همچون کاربرد های تجاری و صنعتی استفاده می شود.

کلید های MCCB و MCB از جمله کلید های حفاظتی مهمی هستند که در تابلو برق ها استفاده می شوند.

کلیدهای MCCB و MCB

تفاوت ها

رنج جریان کلید های MCCB و MCB

ویژگی مهمی که بین این کلید ها مشهود است رنج جریان آن هاست. لازم است بدانید که برای کلید های MCB بین 0.5 تا 63 آمپر (زیر 100 آمپر) می باشد. اما رنج جریان برای کلید های MCCB از 25 آمپر تا 1600 آمپر می باشد.

قدرت قطع کنندگی در کلید های MCCB و MCB

قدرت قطع در کلید های MCB بالای 15KA به ندرت ساخته می شوند. در صورتی که قدرت قطع در کلید های MCCB در رنج های بالای 25KA می باشد. گاهی اوقات از 630 تا 70 الی 100 کیلو آمپر هم می رسد. به همین دلیل نمی توان از کلید های MCB برای بار هایی که به قدرت بالا احتیاج دارند استفاده نمود.

عملکرد کلید های MCCB و MCB بعد از خطا

کلید های MCCB یک قابلیت خوب و مهم که دارند این است که سوئیچ آن ها سه حالته می باشد. در صورتی که در یک کلید اتوماتیک خطایی رخ دهد، به جای این که در حالت قطع قرار بگیرد در حالت خطا قرار می گیرد. این ویژگی امکان مشاهده بروز قطعی مدار و باز شناخت علت آن را فراهم می کند. در صورتی که در کلید های MCB فقط دو عملکرد باز و یا بسته را مشاهده خواهید کرد.

کنترل از راه دور

با اضافه کردن یک مکانیزم موتوری به کلید های MCCB می توان آن ها را از راه دور کنترل نمود. با وجود این قابلیت با استفاده از یک سامانه الکتریکی می توان آن ها را باز بسته کرد. در صورتی که کلید های MCB این چنین قابلیتی ندارند و برای کنترل از راه دور باید در مدار آن ها از کنتاکتور استفاده کرد.

وصل مجدد خودکار

زمانی که از قسمت فرمان یا قسمت دیگری کلید قطع شده باشد و بخواهیم دوباره آن را وصل کنیم، باید یک موتوری که در کلید نصب می شود وجود داشته باشد. این کار در بسیاری از کلید های MCCB مکان پذیر است لذا می توان این موتور را نصب نمود. در صورتی که نمی توان این موتور را به کلید MCB وصل نمود.

شانت تریپ

زمانی که می خواهیم کلید بدون خطا قطع شود، یک کنتاکت کوچک در کنار کلید MCCB قرار خواهد گرفت و با تحریک کردن آن کلید قطع می شود، این قابلیت در کلید MCB وجود ندارد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *