مقالات

طرز کار اینورتر

طرز کار اینورتر

📝در این مقاله از سری مقالات دیجی اشنایدر به موضوع طرز کار اینورتر خواهیم پرداخت.

تا آخر ابن مقاله همراه ما باشید.


اینورتر چیست؟

اینورتر در واقع تحت عنوان درایو AC خوانده می‌شود و درای اهمیت به سزایی است. اینورتر به معنای معکوس کننده است و در واقع دستگاهی است که برق DC را به AC تبدلی می‌کند. این وسیله دارای سه کاربرد مهم زیر می‌باشد:

✅تبدیل 12 ولت DC برق خودرو به برق 220 ولت AC

✅اینورتر جوشکاری

✅اینورتر کنترل دور موتور

به صورت کلی اینورتر در برق شهری استفاده می‌شود. اینورتر دارای اجزای مختلفی است. هر یک از اجزای اینورتر دارای کیفیت و خدمات و قدرت بالایی است و از عملکرد خاص برخوردار هستند.

معرفی اجزای اینورتر

🔶اینورتر از اجزای مختلف تشکیل شده است و به صورت زیر تقسیم می‌شوند:

  • بخش ورودی برق سه فاز AC: در این بخش سیم و کابل برق سه فاز به عنوان ورودی جریان به دستگاه اینورتر نصب می‌شود.
  • بخش مبدل شکل موج AC به DC: این بخش برق ورودی 3 فاز را دریافت می‌کند و به صورت موج DC تبدیل می‌نماید.
  • باس DC: این بخش تحت عنوان صافی خازنی خوانده می‌شود و می‌تواند شکل موج دی سی را دریافت نماید. سپس ریپل‌های آن را حذف نموده و به موج دی سی صاف تبدیل می‌کند.
  • کنترل کننده منطقی: این بخش وظیفه نظارت بر عملکرد صحیح اجزای مختلف را بر عهده دارد.
  • اینورتر DC به AC: در بخش با کمک مدارات سوئیچیمگ فرکانس بالا تکنیک PWM و برق DC به صورت موج سینوسی مربعی نمایش داده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه👈🏻 انواع اینورتر


اینورتر سه فاز

طرز کار اینورتر

اینورتر اشنایدر دارای طرز کار جالبی می‌باشد. اولین مرحله مربوط به عملکرد مبدل ای سی به دی سی است.

مبدل شامل 6 دیود است که اجازه عبور جریان را فقط از یک جهت صادر می‌کند. اگر ولتاژ فاز A مثبت باشد ولتاز فاز‌های B, C بسته می‌شوند و ولتاژA باز شده و اجازه ورود می‌یابد. با باز و بسته شدن اینورتر 6 پالس جریان دریافت می‌شود. اینورتری که به این صورت کار کند تحت عنوان اینورتر 6 پالسه خوانده می‌شود. پس از آن نوبت به عملکرد باس می‌رسد. در این قسمت خروجی دی سی دارای رپیل‌های ای سی است. روی باس چند خازن اضافه می‌شوند تا ولتاژ دی سی را صاف کند و ریپل‌های ای سی را جذب نماید. این مورد به مواردی مانند ولتاژ سیستم و بار موتور و میزان امپدانس و سیستم قدرت بستگی دارد.

در نهایت قطعه مدبل دی سی به ای سی با تکنولوژی PWM کار می‌کند. این قسمت می‌تواند موج سینوسی مربعی با ولتاژ و فرکانس دلخواه را تولید نماید. این موج از طریق سه روش تولید می‌شود. 🔶این روش‌های به صورت زیر هستند:

✔️استفاده از ترانزیستور: در این روش 3 ترانزیستور قرار دارد که می‌تواند در هر نیم موج 12 بار ON, OFF شود تا یک خروجی 3 فاز بسازد. فرکانس خروجی به صورت 0 تا 20 هرتز خواهد بود. برخی مدل‌ها تا 400 هرتز نیز تولید می‌کنند.

✔️استفاده از ماسفت: این روش با کمک ماسفت موج سینوسی تولید می‌کند.

✔️استفاده از IGBT: این روش از سریع‌ترین روش‌های تولید موج مربعی است. عملکرد آن از 400 نانو ثانیه تا 500 ثانیه است.

کنترل درایور فرکانس متغیر در واقع روشی برای کنترل و راه اندازی الکتروموتور القایی است. این امر سبب می‌شود موتور گشتاور بازدهی بالایی بیابد.

🔶 3 مدل کنترلی دارد که شامل:

  • مدل کنترلی ولتاژ / فرکانس: در این روش تمام درایور‌ها به صورت کنترلی پشتیبانی می‌شوند. از نسبت ولتاژ و فرکانس برای تهیه شار گشتاور موتور استفاده می‌شود. از این روش برای فرکانس های بالا که نیاز به گشتاور ندارد استفاده می‌شود.
  • کنترل برداری حلقه باز: در این روش جریان مغناطیسی اندازه گیری می‌شود و ولتاژ خروجی طبق آن کنترل می‌شود. در این مدل شار و گشتاور موتور به صورت مستقیم مورد بررسی و کنترل قرار می‌گیرد. از این مدل زمانی استفاده می شود که کاربری کاملا سنگین و دارای گشتاور بالا و بدون لرزش باشد. در این روش حداکثر سرعت حدود 0.2 و حداقل سرعت 0.1 هرتز خواهد بود.
  • کنترل بردای حلقه بسته: این مدل با کمک انکودر تا 200 درصد گشتاور درایور‌ها را کنترل می‌کند. از این مدل برای سنکرون کردن چند موتور استفاده می‌شود. از مزایای آن می‌توان به کاهش اختلال در شبکه برق و کاهش ضربه‌های مکانیکی و تغییر جهت حرکت موتور اشاره نمود.

  فروشگاه دیجی اشنایدر ارائه دهنده انواع محصولات اشنایدر الکتریک از جمله فیوز مینیاتوری اشنایدر و 

اینورتر اشنایدر  ، کلید حرارتی اشنایدر  و کلید اتوماتیک اشنایدر می‌باشد. 


نکات کار با اینورتر

🔴هنگام کار با اینورتر نیاز است به موارد زیر توجه نمایید:

  • عدم وارد شدن ضربه: تا حد امکان سعی کنید به قطعات این دستگاه ضربه مکانیکی وارد نشود. وارد شدن ضربه باعث کاهش عمر مفید خواهد شد.
  • حفاظت در مقابل اضافه بار: سعی کنید بار اضافه به اینورتر وارد نشود. چرا که قدرت تحمل میزان ولتاژ خاصی را بر عهده دارد و برای جلوگیری از گرم کردن و سوختن آن نیاز به ورود بار به نسبت بازه تحمل آن می باشد.
  • تعمیر و نگهداری: سعی کنید افراد خبره و دقیق به تعمیر و نگهداری اینورتر بپردازند تا از خرابی و آسیب به سایر قطعات جلوگیری شود.

 

✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *