دسته‌بندی نشده

فیوز مینیاتوری چیست ؟

فیوز مینیاتوری چیست؟

در این مطلب از دیجی اشنایدر به معرفی فیوز مینیاتوری چیست می‌پردازیم. این مطلب از مجله دیجی اشنایدر کاربردها، انواع و مشخصات فیوز مینیاتوری اشنایدر را بیان می‌کنیم و در آخر به روش نصب آن می‌پردازیم. امیدواریم این مطلب تمام پرسش‌های شما را پاسخ دهد.

فیوز میناتوری چیست ؟

فیوز مینیاتوری یا کلید مینیاتوری Miniature Circuit Breaker که اختصارا MCB نام دارد و در تجهیزات الکتریکی و صنعتی استفاده می‌شود. فیوز مینیاتوری این تجهیزات را در برابر اتصال کوتاه حفاظت می‌کند. فیوز در واقع وسیله‌ای حفاظتی برای تجهیزات است و هز زمان که جریان بیش از حد مورد نظر وارد مدار شود این فیوز تمامی جریانات را قطع می‌کند و به وسایل برقی آسیبی نمی‌رسد.

فیوز مینیاتوری چیست

کاربرد فیوز مینیاتوری چیست ؟

در واقع فیوز صرفا برای حفاظت از وسایل الکترونیکی استفاده می‌شود. تشخیص شدت جریان ورودی بیش از حد تعیین شده و یا کمتر از حد تعیین شده بر عهده فیوز مینیاتوری است. نحوه کارکرد فیوز به این شکل است که یک فلز تحت عنوان بیمتال بر اثر شدت جریان ورودی بیشتر گرم می‌شود و بر اثر خم شدن باعث عمل کنتاکت فیوز می‌شود و مدار را قطع می‌کند.

همچنین جریان اتصال کوتاه بوسیله سیم پیچ (شماره ۷ ) که دارای تعداد دور کم و قطر زیاد می‌باشد به صورت مغناطیسی تشخیص داده شده و فیوز مینیاتوری عمل می‌کند.

انواع فیوز مینیاتوری چیست ؟

فیوز مینیاتوری از نظر کاربرد به تیپ‌های B روشنایی، C موتوری، D ترانسفورماتوری، K قدرت، Z بسیار حساس تقسیم می‌شود که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم :

مشخصات روی فیوز مینیاتوری

در ادامه مشخصات انواع فیوز مینیاتوری را مطرح می‌کنیم :

انواع فیوز مینیاتوری

تیپ B

کلید مینیاتوری نوع B در ساختمان‌های مسکونی و همچنین موارد خانگی استفاده می‌شود. این کلیدها اغلب در جریان اضافه بار بین 3 تا 5 برابر جریان نامی مدار را قطع می‌کند و میزان حساسیت معقولی دارد و برای کاربردهای عادی استفاده می‌شود. این کلید به فیوز مینیاتوری تند کار هم معروف است.

تیپ C

این کلید مینیاتوری اغلب در موارد صنعتی استفاده می‌شود. در جریان‌هایی که بارشان بین 5 تا 10 برابر باشد مدار را قطع می‌کند. میزان حساسیت این تیپ بسیار بیش‌تر از تیپ قبلی است و به کلید مینیاتوری کند کار معروف است.

تیپ D

کلید مینیاتوری نوع D در مصارف صنعتی مانند تولید مولدهای اشعه ایکس و یا ترانسفورماتورها استفاده می‌شود. این کلید در جریان بار بین 10 تا 20 برابر جریان اسمی مدار را قطع می‌کند و زمان قطع جریان از تمامی تیپ‌ها بیشتر است.

تیپ K

این تیپ برای حفاظت در مدارات قدرت و موتور استفاده می‌شود. در این نوع از کلید مینیاتوری حد جریان برای قطع در مواردی که بار اضافی وارد مدار می‌شود مدار را قطع می‌کند و حساسیت بیشتری دارد.

تیپ Z

این تیپ بیش از سایر تیپ‌ها حساس است. در صورت بروز خطا به سرعت جریان را قطع می‌کند و به مراتب در مداراتی استفاده می‌شود که نیاز است شدت حساسیت بالا باشد تا آسیبی به تجهیزات برقی وارد نشود.

نمایندگی فروش فیوز مینیاتوری

نمایندگی فروش فیوز مینیاتوری اشنایدر از جمله نمایندگی‌هایی است که انواع فیوز مینیاتوری را در دسترس افراد قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین مزایای تهیه فیوز مینیاتوری از نمایندگی فروش ضمانت نامه و گارانتی محصولات است. با توجه به اینکه نمایندگی‌ها محصولات با کیفیت و مطمئنی را ارائه می‌دهند می‌توانید به سادگی با نمایندگی دیجی اشنایدر از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در وبسایت تماس بگیرید و سفارشات خود را ثبت نمایید.

فروش فیوز مینیاتوری

روش نصب فیوز مینیاتوری

با توجه به اینکه در ساختمان‌های مسکونی و تجاری و همچنین تجهیزات مختلف برقی امکان نصب فیوز مینیاتوری وجود دارد، توصیه می‌شود برای نصب فیوز مینیاتوزی از کارشناسان و متخصصین با تجربه کمک بگیرید و خودتان اقدام به نصب فیوز نکنید. روش نصب فیوزها ساده و با توجه به سیم کشی‌های ساختمان انجام می‌شود.


مطالب مرتبط :

1 . بی متال چیست ؟

2 . اینورتر چیست ؟

3 . کنتاکتور چیست ؟


در این مطلب از مجله دیجی اشنایدر به معرفی فیوز مینیاتوری چیست پرداختیم. در ابتدا کاربرد و مشخصات انواع این محصول را بیان کردیم و در آخر نیز به روش نصب آن پرداختیم. ما سعی کردیم سوالات شما را در این زمینه پاسخگو باشیم. در صورت داشتن هر گونه سوال در این زمینه می‌توانید سوال خود را در زیر این مطلب با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان دیجی اشنایدر در اسرع وقت به تمام سوالات شما پاسخ می‌دهند.

۲ دیدگاه در “فیوز مینیاتوری چیست ؟

  1. شایان صبحانی گفت:

    سلام. ممنون از مطلب مفیدتون

    1. digilog گفت:

      سلام. سپاس از نظر لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *