مقالات

نحوه انتخاب کلید مینیاتوری

نحوه انتخاب کلید مینیاتوری

در این مقاله به نحوه انتخاب کلید مینیاتوری خواهیم پرداخت.

همراه دیجی اشنایدر باشید.

جنس محفظه کلید مینیاتوری

جنش محفظه کلید مینیاتوری از مهم‌ترین مشخصات کلید مینیاتوری بوده و با توجه به کیفیت محفظه بهترین و مناسب ترین کلید مینیاتوری انتخاب می‌شود. لذا محفظه کلید مینیاتوری اغلب از مواد عایق با حداقل ولتاژ 2500 ولت و غیر قابل اشتعال تهیه می‌شود. محفظه باید دارای مقاومت حرارتی 1000 درجه سانتی گراد باشد تا در مواردی مانند آتش سوزی از مقاومت بالایی برخوردار باشد. مواد عایق اغلب از باکالیت و ملامین یا از پلی امید الیاف دار تهیه می‌شود.

کلیدهای مینیاتوری که دارای پوسته و عایق ساده هستند جز کلیدهای غیر استاندارد محسوب می شود. زیرا از مقاومت مناسب در برابر حرارت بالا برخوردار نیستند و در صورت بروز جرقه ناشی از قطع و وصل یا اتصال کوتاه باعث آتش سوزی می‌شوند. برای تشخیص بهترین و با کیفیت ترین جنس محفظه کلید مینیاتوری می‌توانید بوی خاص این مواد را مورد بررسی قرار بدهید.
با توجه به جنس محفظه کلید مینیاتوری می‌توانید مقاوم ترین کلید را انتخاب نمایید. جنس محفظه کلیدهای استاندارد دارای مشخصاتی هستند که شامل بسته بندی مناسب محصول، کیفیت خوب بسته بندی و عدم وجود پارگی و یکپارچگی روی بدنه می‌باشد.



فروشگاه دیجی اشنایدر ارائه دهنده انواع محصولات اشنایدر الکتریک از جمله فیوز مینیاتوری اشنایدر می‌باشد.



محفظه کلید مینیاتوری

تست کلید مینیاتوری

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای خرید و انتخاب کلید مینیاتوری اهمیت دارد تست و بررسی کلید مینیاتوری می‌باشد. تست کلید شامل معاینه، بررسی مواد استفاده شده در داخل و خارج کلید و بررسی عملکرد مکانیکی و کارکرد کلید خواهد بود.

عملکرد مکانیکی شامل سوئیچ کردن بین وضعیت OFF,Ono خواهد بود. لذا باید بدون گیر کردن و با انعطاف پذیری بالا این عملیات انجام شود.
در صورتی که که برق قطع شود و روشنایی از بین برود باید کلید را تنظیم نمود و در حالت وصل قرار بدهید. لذا اگر با تنظیم مجدد جریان برق متصل نشد ممکن است در کلید مینیاتوری مشکلی به وجود بیاید.

نحوه بررسی آن به ترتیب شامل مراحل زیر است:

🟢قطع اتصال تمامی کلیدها و لوازم الکتریکی

🟢 بالا و پایین شدن شاسی کلید

🟢در صورتی که کلید در یک حالت باقی بماند سالم نیست و نیاز به تعمیر و تعویض خواهد داشت.

کلید را روی حالت ON قرار بدهید و مولتی متر را به آن متصل کنید. در نهایت مولتی متر را روی حالت ولت متر قرار بدهید. پراب قرمز مولتی متر را به پیچی که کلید را تغذیه می‌کند متصل نمایید. پراب مشکی را هم به قسمتی از زمین متصل کنید. در این حالت ولتاژ نشان داده شده می‌تواند معرف کلید سالم و یا غیر سالم باشد. اگر ولتاژ بین 120 تا 230 ولت باشد کلید سالم خواهد بود و اگر غیر از این بازه باشد دچار نقص و معیوب می‌باشد.

تست کلید مینیاتوری

تشخیص کیفیت کلید مینیاتوری

جهت بررسی ظاهر کلید مینیاتوری می‌توانید بدنه و محفظه را به دقت مورد بررسی قرار دهید. بدنه باید کاملا تمیز و بدون خط و هیچ گونه آسیب باشد.
برخی تولید کنندگان جهت کاهش هزینه‌های تولید از مواد بازیافتی جهت تولید کلید مینیاتوری استفاده می‌کنند.

این موضوع باعث کاهش کیفیت بدنه کلید می‌شود و لکه‌های سیاه در بدنه دیده می‌شود. لذا کلید استاندارد و با کیفیت دارای کیفیت بالا و بدنه‌ای روشن و بدون هیچ گونه ماده اضافی است.
مقایسه وزن یکی دیگر از راه‌های تشخیص کیفیت کلید مینیاتوری می‌باشد. در این روش وزن کلید مینیاتوری جدید و خریداری شده را با وزن نمونه سالم مقایسه نمایید.

برخی تولید کنندگان از مواد ناخالص برای تولید کلید استفاده می‌کنند. برخی دیگر از کاهش ضخامت سیم استفاده می‌کنند تا هزینه‌های تولید کاهش یابد. لذا در بررسی ظاهری می‌توانید به میزان کیفیت کلید پی ببرید.

انتخاب کلید مینیاتوری مناسب

با انتخاب کلید مینیاتوری مناسب می‌توانید از عملکردی مطمئن بهره‌مند شوید. معیارهای مختلفی بر انتخاب کلید مینیاتوری تاثیر می‌گذارد که عبارتند از:

✅جریان نامی: جریان نامی یکی از معیارهای مهم برای انتخاب کلید است. جریان نامی اغلب بیشتر از جریان بار و کمتر از جریان مجاز انتخاب می‌شود. جریان نامی باید در مدار با ضریب اکتیو موتور بیشتر از 1.25 باشد. همچنین ضریب قدرت خازنی به همراه خازن‌های تصحیح ضریب توان باید مساوی یا بیشتر از 2 برابر جریان باشد.

✅قدرت قطع کلید: یکی دیگر از معیارهای موثر بر انتخاب کلید قدرت قطع می‌باشد. قدرت قطع در واقع حداکثر جریانی که است کلید بدون آسیب دیدن قادر به قطع آن است.

✅منحنی قطع: منحنی قطع کلید در واقع نموداری است که نسبت زمان قطع به جریان را نمایش می‌دهد. بر اساس آن کلاس کاری و تیپ کلید مینیاتوری تعریف می‌شود.

✅دمای محیط: دمای محیط در انتخاب کلید تاثیر به سزایی دارد. هر سیم و کابل بسته به شرایط محیطی و میزان دمای محیط می تواند میزان جریان معینی را انتقال دهد. لذا با افزایش دمای محیط مقاومت سیم و کابل بالا می‌رود و جریان مجاز کاهش پیدا می کند. لذا این افزایش دما در کلید های مینیاتوری هم تاثیر دارد. هر چه دما بیشتر باشد جریان کمتر از جریان نامی از کلید عبور می‌کند.

به صورت کلی کلیدهای مینیاتوری در محدوده دمای 25 تا 60 درجه سانتی گراد می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند. این جریان نامی بر روی کاتالوگ یا بدنه محصول درج می‌شود و شما با توجه به آن می‌توانید کلید های مورد نظرتان را انتخاب و تهیه نمایید.

انتخاب کلید مینیاتوری مناسب


نتیچه پایانی

📌 جنس محفظه کلید مینیاتوری از مهم‌ترین اجزای کلید مینیاتوری

📌تست و بررسی کلید مینیاتوری از مهم ترین موارد برای خرید آن است.


✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *