مقالات

جعبه رویزیون آسانسور

جعبه رویزیون آسانسور

در این مقاله با درباره جعبه رویزیون آسانسور صحبت خواهید شد.

همراه دیجی اشنایدر باشید.


زمانی که به نصب آسانسور اقدام می‌شود لازم است که برای تعمیرکار یا کسی که خدمات سرویس را انجام می‌دهد و تعمیرات را از طریق ایستادن روی سقف کابین انجام می‌دهد از جعبه رویزیون استفاده می‌کند. وظیفه این جعبه کنترل باکس آسانسور این است که به عنوان یک واسط بین تابلو فرمان و اجزای الکترونیکی کابین عمل کند.

این جعبه روی کابین آسانسور قرار می‌گیرد که چهار کلید روی آن وجود دارد این کلیدها عبارت‌اند از کلید جهت پایین، سوئیچ رویزیون و نرمال، کلید جهت بالا، استپ قارچی که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

دو کلید مربوط به بالا و پایین از نوع فشاری هستند و اگر تعمیر کار دست خود را از روی آن‌ها بردارد حرکت آسانسور متوقف می‌شود. این جعبه در دو مدل مختلف جعبه رویزیون ساده و جعبه رویزیون کارکدک تولید می‌شود در واقع امکاناتی که داخل این جعبه‌ها وجود دارد متفاوت است.   

جعبه رویزیون آسانسور 

انواع جعبه رویزیون

جعبه رویزیون آسانسور ساده: در واقع این جعبه بدون برد الکترونیکی است و به وفور در ساختمان‌هایی که از ارتفاع کمی برخوردارند بکار برده می‌شود. این جعبه کنترل باکس آسانسور ساده از چندین ورودی و خروجی مشابه جعبه تقسیمی که در ساختمان‌‌ها وجود دارد، برخوردار است.

در جعبه رویزیون ساده از دو ردیف تراول کابل حتما استفاده شود. لازم است بدانید که استفاده از این جعبه رویزیون ساده در ساختمان‌های مرتفع بسیار پر هزینه‌تر نوع جعبه رویزیون کارکدک است. این نوع جعبه مجهز به آژیر است و تمام اصول استاندارد یعنی EN81 در آن رعایت شده است. این جعبه دارای یک کلید به منظور قطع اضطراری در جهت ممانعت از حرکت ناخواسته آسانسور است. فراموش نکنید که در این جعبه دو تراول از سمت تابلو فرمان به طرف کابین می‌رود که نصاب یکی از آن‌ها را مستقیما به پنل کابین و دیگری را در خود جعبه متصل می‌کند.      

جعبه رویزیون کاردک: جعبه رویزیون کاردک معمولا دارای یک برد الکترونیکی است و اغلب به منظور کاهش هزینه‌های نصب از سیستم سریال کابین مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تابلو فرمان آسانسور از پورت خروجی ax و bx برخوردار باشد این جعبه از نوع کارکدک است.

در واقع این نوع جعبه از تکنولوژی سیگنال و یا سریال به منظور انتقال فرمان و اطلاعات در بین تابلو فرمان و کابین آسانسور به کار گرفته می‌شود. به همین منظور سیم‌هایی که در جعبه رویزیون معمولی وظیفه انتقال فرمان را بر عهده داشتند به سادگی حذف می‌شوند و در نتیجه هزینه‌ها کاهش می‌یابند.

در این جعبه امکاناتی همچون پریز 220 ولت و یک عدد باتری کوچک برای تامین برق آژیری و آژیر خطر آسانسور است. اساسا در جعبه و انتقال، صحت ارال پیام از اهمیت بالایی برخوردار است. این جعبه مجهزبه کلیدهای فشاری برای حرکت آسانسور از حالت رویزیون است.

کاربرد جعبه رویزیون

اساسا کاربرد اصلی این جعبه رویزیون آسانسور آسان کردن جا به جایی بین طبقات مختلف یک ساختمان چند طبقه می ‎باشد. لازم است بدانید آسانسورها یکی از سیستم‎‌های پیچیده در هر ساختمان‎ هستند و لازم است که به شکلی دوره‎‌ای مورد بازبینی و سرویس قرار بگیرند و خدماتی در قالب خدمات نگهداری و تعمیر آن‌ها که توسط شرکت‎‌های معتبر ارائه می‌شود، برروی آن‌ها پیاده شود. این جعبه یک قطعه‌ای است که در این نوع سیستم‎‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و اساسا کاربرد مشخصی را برعهده دارد.

با توجه به این موضوع در زمان استفاده از خدمات سرویس کابین آسانسور از سرویس‎ کار و یا تعمیر کار آسانسور خود بخواهید تا این قطعه را حتما مورد بررسی خود قرار دهد و موارد احتمالی را در قالب خدمات تعمیر آسانسور برطرف نماید.

این قطعه در واقع زمانی فعال خواهد شد که توسط نصاب آسانسور برروی اتاقک آسانسور متصل شود. لازم است بدانید در این نوع جعبه‌‎ها ورودی‎‌ها و خروجی‎‌های مختلفی وجود دارد که از آن‌ها برای متصل کردن این جعبه به تابلو فرمان اصلی آسانسور و همچنین کلیدهای شستی‌های احضار کابین و طبقات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امکانات جعبه رویزیون

» امکانات موجود در جعبه رویزیون کارکدک:

  • شامل برد الکترونیکی در جهت کم کردن سیم‌های ارتباطی تراول کابل
  • مجهز به کلید انتخاب وضعیت نرمال و رویزیون برای آسانسور
  • مجهز به آژیر خطر آسانسور
  • دارای باتری برای تامین برق آژیر و لامپ اضطراری داخل کابین
  • دارای کلید RUN برای ایمنی بیشتر
  • دارای کلید قطع اضطراری Emergency Stop به منظور جلوگیری از حرکت ناخواسته آسانسور
  • دارای کلید فشار برای حرکت آسانسور در وضعیت رویزیون به طرف بالا و پایین
  • استفاده از مارکینگ استاندارد به منظور نامگذاری ترمینال‌ها و ارتباطات مربوط به مشتری
  • دارای جعبه مقاوم با رنگ الکترواستاتیک

امکانات موجود در جعبه رویزیون ساده و کارکدک

» امکانات موجود در جعبه رویزیون ساده:

  • مجهز به کلید قطع اضطراری به منظور جلوگیری از حرکت ناخواسته آسانسور
  • مجهز به کلید انتخاب وضعیت نرمال و رویزیون برای آسانسور
  • مجهز به آژیر خطر آسانسور
  • دارای کلید فشار برای حرکت آسانسور در وضعیت رویزیون به طرف بالا و پایین
  • رعایت تمام اصول استاندارد EN 81
  • فضای حفاظتی برای کلید گردان و پوش باتن
  • دارای کلید RUN برای ایمنی بیشتر
  • استفاده از مارکینگ استاندارد به منظور نامگذاری ترمینال‌ها و ارتباطات مربوط به مشتری
  • استفاده از ترمینال‌های استاندارد با تفکیک رنگ برای جداسازی سطوح مختلف ولتاژ
  • دارای ظاهری بسیار زیبا است.

حالت‌های کارکرد جعبه رویزیون

اساسا از کلیدهایی که برروی این جعبه قرار گرفته‎‌اند می‌‎توان به کلید استپ، کلید حرکت به سمت بالا، کلید حرکت به سمت پایین، کلید خروج آسانسور از مدار سرویس دهی، کلید فعال کردن مجدد آسانسور و برگشتن به حالت نرمال و کلید روشنایی که در برخی از جعبه‎‌ها وجود دارد و پریز برق اشاره کرد که حالت‌های کارکرد جعبه‌اند.

اساسا انواع جعبه رویزیون که نام بردیم امکانات مختلفی دارند که با توجه به نوع آسانسور از یکی از آن‌ها به کار برده می‌شوند. جعبه رویزیون دو مدل دارد که یکی از آن‌ها ساده و دیگری کارکدک است. در جعبه‎‌های ساده برای انتقال اطلاعات و دستورات دو تراول کابل از تابلو فرمان به طرف کابین کشیده می‌شود که را ارتباطی کابین با تابلو فرمان آسانسور هستند در صورتی که در نحوه عملکرد آسانسور خود هرگونه مشکلی را مشاهده کردید به تعمیرکار خود بگویید. 

حالت‌های کارکرد جعبه رویزیون

 

نتیجه گیری

📝در این مقاله آشنا شدید با:

📌انواع جعبه رویزیون

📌امکانات جعبه رویزیون

📌حالت‌های کارکرد جعبه رویزیون


✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *