دسته‌بندی نشده

کلید حرارتی چیست | تفاوت کلید حرارتی و بی متال | عملکرد کلید حرارتی | دیجی اشنایدر

کلید حرارتی چیست؟

در این مطلب از مجله دیجی اشنایدر به موضوع کلید حرارتی چیست می‌پردازیم. کلید حرارتی اشنایدر برای حفاظت در برابر جریان اضافه بار در تجهیزات برقی مانند الکتروموتورها، موتورهای آسنکرون و موتورهای القایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلید حرارتی چیست ؟

مدارهای الکتریکی باید به گونه‌ای حفاظت شوند که اگر جریان مصرف کننده به هر علتی (مانند اتصال کوتاه فازها، اتصال سیم پیچ‌ها، تک فاز شدن مصرف کننده و … ) از حد مجاز زیادتر شد، قبل از اینکه گرمای ایجاد شده در موتور (مصرف کننده) باعث آسیب دیدن آن شود، مدار را قطع کند.

کلید حرارتی چیست

به طور کلی وسایل حفاظتی موتور و یا هر نوع مصرف کننده را از شبکه قطع می‌کنند. البته این وسایل حفاظتی باید به گونه‌ای انتخاب شوند که در هنگام راه اندازی موتورها، جریان راه اندازی (که چند برابر جریان نامی موتور است) باعث قطع مدار شود. در کلید حرارتی اشنایدر یک بی متال تعبیه شده است که وقتی جریانی بیش از جریان نامی از آن عبور کند گرم می‌شود و مدار را قطع می‌کند. بی متال عمکرد سریعی ندارد و مدت زمانی طول می کشد تا عمل کند.

تفاوت کلید حرارتی و بی متال

کلیدهای حرارتی علاوه بر حفاظت اضافه بار، وظیفه کلید ( قطع و وصل نمودن تجهیزات برقی ) را به عهده دارد در صورتیکه بی متال به عنوان یک تجهیز جانبی و تنها به منظور حفاظت در برابر اضافه بار به کنتاکتور متصل می‌شود.

جریان مغناطیسی و جریان حرارتی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

عملکرد کلید های حرارتی تقربیا شبیه بی متال است و کارش حفاظت در برابر اختلات جریان است مانند بی متال، اما یک سری تفاوت هایی بین بی متال وکلید حرارتی است که موجب شده کلید های حرارتی بهتر از بی متال ها باشند و ضریب امنیت آن بیشتر از بی متال باشد حال به این تفاوت ها می پردازیم:

  • بی متال مدار فرمان را قطع میکند ( از طریق پیج های ۹۵ – ۹۶ ) ولی کلید حرارتی مستقیماً سه فاز مدار قدت را قطع می کند و باعث قطع شدن موتور می شود.
  • کلید حرارتی هم از جریان حراتی محافظت میکند و هم از جریان مغناطیسی در صورتی که بی متال فقط از جریان حرارتی محافظت می کند.

به بیان ساده وقتی یک الکترو موتور در اثر تحمل بار اضافه جریانش بالا میرود موتور داغ می کند که به این اتفاق می گویند بالا رفتن جریان حرارتی و وقتی الکترو موتور در اثر اتصال کوتاه بین دو فاز یا اتصال بدنه و فاز و یا فاز و نول و هر کدام از این موارد داغ کند می گویند جریان مغناطیسی  بالا رفته

قابلیت‌های کلید حرارتی چیست ؟

  • قابل قطع و وصل زیر بار می باشند
  • قابلیت تنظیم دقیق امپر در یک بازه را دارند
  • در صورت ایجاد اضافه بار موتور را مستقیم قطع می کنند و نیاز به کنتاکتور جهت فرمان دادن ندارند.
  • کلید حرارتی یا کلید حافظ موتور را میتوان به عنوان بهترین محافظ موتور نام برد
  • ولی یک عیب دارد که این نوع کلید ها فقط تا بازه ۱۲۵ آمپر تولید می شود.

کلید حرارتی چیست

نمایندگی فروش کلید حرارتی اشنایدر

اشنایدر الکتریک در سال ۱۸۳۶ میلادی در زمینه‌ی طراحی و تولید تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی، مهندسی برق، تجهیزات تولید، توزیع و انتقال انرژی الکتریکی فعالیت خود را آغاز نموده است. این برند در راستای پیشبرد اهداف خود در بازارهای جهانی‌ گام بر می‌دارد، اشنایدر الکتریک در فهرست ۵۰۰ شرکت بزرگ جهان جای دارد و با داشتن تولید محصولات متنوع نظیر انواع تجهیزات شبکه و داده، تجهیزات برقی و قطعات الکتریکی فعال است. از جمله محصولات تولیدی این برند می‌توان انواع کابل و داکت شبکه، پریز و کلید ساختمانی و کلیدهای صنعتی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *