مقالات

تفاوت اینورتر و سافت استارتر چیست ؟ ( مقایسه انواع و معایب و مزایا )

سافت استارتر

سافت استارتر به هنگام راه اندازی یک الکتروموتور بکار برده می‌شود، اما با استفاده از اینورتر می‌توان در هر لحظه سرعت الکتروموتورها را کنترل نمود. در ادامه‌ی این مطلب از مجله‌ی دیجی اشنایدر تمام سعی خود را کرده‌ایم تا تمام مطالب در مورد تفاوت اینورتر و سافت استارتر را به شما بگوییم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد. همچنین برای مشاهده و خرید انواع اینورتر و سافت استارتر یا محصولات اشنایدر الکتریک کافی است کلیک نمایید.

سافت استارتر چیست ؟

سافت استارتر یک وسیله اضافی است که می‌تواند به یک موتور الکتریکی معمولی AC اضافه شود که به موتور اجازه می‌دهد تا از یک روش راه اندازی متفاوت استفاده کند. هدف از این وسیله کاهش فشار کرنش قرار داده شده بر روی موتور در فاز پرقدرت معمولی یک موتور است.

اینورتر چیست ؟

اینورتر ولتاژ DC را به ولتاژ AC تبدیل می‌کند. در بیشتر موارد، ولتاژ ورودی DC معمولاً پایین‌تر است و این در حالی است که جریان AC برابر با ولتاژ منبع تغذیه شبکه یا 120 ولت یا 240 ولت و بسته به شرایط آن کشور است.

تفاوت اینورتر و سافت استارتر

مزایا و معایب اینورتر و سافت استارتر

مزایا و کاربرد سافت استارتر

  • از اضافه بار سیستم توزیع برق جلوگیری می‌کند.
  • با کاهش گشتاور، از ساییدگی و پارگی غیرضروری وسایل جلوگیری می‌کند.

مزایا و کاربرد اینورتر

اینورترها برای انواع مختلفی از برنامه‌ها استفاده می‌شوند که از آداپتورهای کوچک ماشین گرفته تا کاربردهای خانگی یا اداری متغیر است.

  • منبع تغذیه بدون وقفه
  • به عنوان اینورترهای مستقل
  • در سیستم‌های خورشیدی
  • به عنوان بلوک ساختمان منبع تغذیه در حالت روشن

معایب سافت استارتر و اینورتر

سافت استارتر

معایب سافت استارتر

گرمای بیش از حد : همان طور که قبلاً نیز گفته شد، یک ماشین بیش از حد گرم می‌تواند انواع دیگری مشکلات را ایجاد کند.

ولتاژ بیش از حد : از آن جا که هدف اصلی سافت استارتر محدود کردن مقدار جریان الکتریکی در ابتدا است، این کار احتمالاً رخ نمی‌دهد.

جریان بسیار زیاد : این یک مشکل مشابه با ولتاژ بیش از حد است. اگر در ابتدا جریان بیش از حد زیادی به موتور شما وارد شود، ممکن است مدارها را بیش از حد بارگذاری کرده و باعث ایجاد نقص شود.

معایب اینورتر

  • در صورت قطع بودن خروجی، نیاز به اصلاح و صاف کردن در خروجی دارید.
  • ممکن است تداخل رادیویی یا صدایی ایجاد کند.
  • ممکن است AC با فرکانس غیر خاص تولید کند.
  • در انواع خاصی از UPS، اینورتر ممکن است برای اطمینان از انتقال بدون سنبله نیاز به فاز همزمان با برق ورودی داشته باشد.
  • ممکن است ولتاژ خروجی اضافی را تحت شرایط بار و یا بار بسیار سبک تولید کند.

انواع سافت استارتر و اینورتر

انواع اینورتر و سافت استارتر

انواع سافت استارتر

1) مقاومت اولیه

در اوایل دهه 1900 توسعه یافته، این واحد ساده یکی از اولین سافت استارترها بوده است که به بهره برداری رسید. با شروع کار موتور، مقاومت‌ها در برابر جریان فعلی و در نتیجه افت ولتاژ مقاومت می‌کنند. تقریباً 70٪ ولتاژ خط در هنگام راه‌اندازی به پایانه‌های موتور ارسال می‌شود.

2) ترانسفورماتور خودکار

شروع ترانسفورماتور خودکار یکی از موثرترین روش‌های سافت استارتر است. در مقاومت اولیه ترجیح داده می‌شود وقتی جریان شروع از خط کشیده شود باید به حداقل برسد، اما حداکثر گشتاور شروع در هر آمپر خط لازم است. به جای استفاده از مقاومت، این سافت استارتر از شیرهای روی سیم پیچ ترانسفورماتور برای کنترل ورودی انرژی به موتور استفاده می‌کند. شیرها معمولاً تنظیم می‌شوند که به ترتیب 80٪ ، 65٪ و 50٪ ولتاژ خط را تأمین می‌کنند.

3) سیم پیچ

روش سیم پیچ نیاز به تقسیم سیم پیچ موتور به دو یا چند مجموعه جداگانه دارد. این مجموعه‌های سیم پیچ یکسان برای کار موازی در نظر گرفته شده‌اند. در هنگام راه‌اندازی، نیرو فقط به یک مجموعه سیم پیچ اعمال می‌شود. با نزدیک شدن به سرعت موتور، نیرو در حالت تنظیم سیم‌پیچ دیگر برای اجرای طبیعی استفاده می‌شود. هنگامی که سیم‌پیچ‌ها به این روش انرژی می‌گیرند، جریان کاهش یافته و گشتاور شروع کاهش می‌یابد. بیشتر موتورهای ولتاژ دوگانه (230 ولت / 460 ولت) با استارت سیم پیچ در 230 ولت سازگار هستند.

4) وای دلتا

این شروع به موتور نیاز دارد که نقاط اتصال به هر سه سیم‌پیچ را داشته باشد. این‌ها به ویژه در شش اتصال برای اتصالات Delta و Wye پیچیده شده‌اند.

5) حالت جامد

جدیدترین روش سافت استارتر نوع حالت جامد است. این مورد قطعات مکانیکی را با اجزای الکتریکی جایگزین می‌کند. نکته مهم، یکسوساز کنترل کننده سیلیکون یا SCR است. در هنگام شتاب موتور، این دستگاه ولتاژ موتور، جریان و گشتاور را کنترل می‌کند . SCR توانایی تغییر سریع جریان‌های سنگین را دارد. این به سافت استارتر اجازه می‌دهد تا با شتاب پایدار صاف، نرم‌ترین نرم افزار از هر یک از روش‌های سافت استارتر را فراهم کند.

انواع اینورتر

برای خرید انواع اینورتر و سافت استارتر کلیک نمایید. همچنین می‌توانید سایر محصولات الکتریک اشنایدر را در سایت مشاهده نمایید.

 

مبدل های میکرو

میکرواینورترها نیز اینورترهای کوچکی هستند که به پشت هر پنل خورشیدی سوار می‌شوند. از مزایای این نوع سیستم مدیریت بهتر تلفات سایه‌زنی و مانیتورینگ پانل خورشیدی است. علاوه بر هزینه‌های بالاتر، میکرواینورترها نقاط بیشتری از خرابی احتمالی را نیز به سیستم وارد می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که قبل از سرمایه گذاری در این فناوری، سیاست گارانتی سازنده و نصاب را درک کرده‌اید.

اینورتر های رشته ای

اینورترهای رشته‌ای بسیاری از صفحه‌های خورشیدی را که به صورت رشته‌ای به هم وصل می‌شوند، مدیریت می‌کنند. این‌ها پانل‌های خورشیدی هستند که به صورت سری به یکدیگر وصل می‌شوند. اینورترهای رشته‌ای مقرون به صرفه و قابل اعتماد هستند اما در سایه شدید ممکن است به اندازه لازم انرژی تولید نکنند.

اینورتر های مرکزی

وقتی سیستم‌ها تا حدود 5 مگاوات یا بالاتر رشد می‌کنند، وقت آن است که یک اینورتر مرکزی را در نظر بگیریم. اینورترهای مرکزی اینورترهای بزرگ و دارای ظرفیت بالا هستند و اغلب برای تقویت ولتاژ AC خروجی با ترانسفورمر پله‌ای همراه می‌شوند تا بتوان انرژی را از مسافت‌های طولانی‌تر انتقال داد. به این ترتیب، این مبدل‌ها به طور معمول در سیستم‌های زمینی بزرگ و با مقیاس ابزار مستقر می‌شوند.


مطالب مرتبط :

1 . رله چیست و چه کاربردی دارد ؟

2 . میکروسوئیچ چیست ؟

3 . پرشر سوئیچ چیست ؟


این مطلب از دیجی اشنایدر به تفاوت اینورتر و سافت استارتر پرداختیم و مزایا و معایب آن را بیان کردیم. برای خرید اینورتر و سافت استارتر و سایر محصولات الکتریکال اشنایدر کافی است کلیک نمایید. امیدوارم از همراهی دیجی اشنایدر لذت ببرید.

۲ دیدگاه در “تفاوت اینورتر و سافت استارتر چیست ؟ ( مقایسه انواع و معایب و مزایا )

  1. مصطفی حیدری گفت:

    عالی بود . ممنون از مطلب خوبتون

    1. digilog گفت:

      سپاس از نظر لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *