مقالات

روش نصب کنتاکتور

روش نصب کنتاکتور

📝در این مقاله از سری مقالات دیجی اشنایدر به موضوع روش نصب کنتاکتور خواهیم پرداخت.

تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

نصب کنتاکتور

کنتاکتور اشتایدر یکی از با اهمیت‌ترین و پر استفاده‌ترین ابزارآلات در سیستم‌های قدرت و برق صنعتی می‌باشد. در حقیقت کنتاکتور یک سیستم کلید زنی به منظور خاموش و روشن نمودن یک مدار الکتریکی است. کنتاکتور یک گونه ویژه از رله بوده با این اختلاف که کنتاکتور اغلب در سیستم‌های دارای ظرفیت بالا برای تحمل جریان بکار گرفته می‌شود، در صورتی که رله مختص جریان‌های پایین می‌باشد.

این ابزار یکی از اجزای مورد نیاز برای تابلو‌های برق به شمار می‌رود. کنتاکتور یک مدل کلید الکترومغناطیسی بوده که از طریق تحریک بوبین ناشی از ولتاژ AC یا DC، به منظور قطع و وصل از راه دور مدار‌های قدرت در مدارهای تک فاز یا سه فاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همراه با تحریک یا وصل نمودن یک سیم، بوبین کنتاکتور یا پیچ مغناطیسی وصل شده و با قطع نمودن ولتاژ بوبین، کنتاکتور نیز قطع خواهد شد. این خصوصیت توانایی کنترل از راه دور مدار را به فرد می‌دهد.


🛒فروشگاه دیجی اشنایدر ارائه دهنده انواع محصولات اشنایدر الکتریک از جمله ✔️فیوز مینیاتوری اشنایدر و 

✔️اینورتر اشنایدر ، ✔️کلید حرارتی اشنایدر  و ✔️کلید اتوماتیک اشنایدر می‌باشد. 


نصب کنتاکتور

🔶برای نصب کنتاکتور می‌بایست مراحل زیر را طی نمود:

🔹گام اول انتخاب کنتاکتور

در ابتدا ضروری است تا کنتاکتور مطلوب را با نظر به ۳ معیار زیر انتخاب نمائیم:

✔️ولتاژ مختص تحریک بوبین کنتاکتور

✔️جریان لازم بار متصل در خروجی کنتاکتور

✔️ولتاژ لازم متصل به کنتاکت‌ها

🔹گام دوم؛ بررسی راهنمای نصب کنتاکتور

✔️پس از خرید کنتاکتور، ضروری است تا راهنمای نصب آن را بررسی و ورودی A1,A2 را به منظور کابل کشی ولتاژ تحریک بوبین شناسایی نمائیم. علاوه بر این برخی از کنتاکتورها احتمال دارد، ازون بر 3 کنتاکت L1,L2,L3 که مختص اتصال سه‌فاز به کار گرفته می‌شود، کنتاکت‌های اضافی همچون NO یا NC یا هر دو را دارا باشد.

🔹گام سوم؛ ارزیابی کنتاکت کمکی

✔️حضور یا عدم حضور کنتاکت کمکی را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. برخی از کنتاکتورها احتمال دارد همراه با کنتاکت کمکی باشند یا در نقش یک ابزار جانبی قابل دسترس باشد. این نوع کنتاکت را می‌توان در مدار فرمان به کار برد.

🔹گام چهارم؛ آماده‌سازی

✔️کنتاکتور را روی ریل نصب نموده و کابل‌های تحریک و قدرت را به کنتاکتور متصل کنید. کابل‌ها را شماره‌گذاری کرده تا عیب‌یابی تابلو به آسانی صورت بگیرد. علاوه بر این از قطع بودن برق تابلو اطمینان حاصل کنید.

🔹گام پنجم؛ آماده‌سازی سیم‌ها

✔️روکش کابل‌ها را با یک وسیله‌ی مناسب به میزان حداکثر ۱.۵ سانتی‌متر جدا نمائید. چچهنان کبل مورد نظر از مدل رشته‌ای بود، رشته‌ها را به شکل مطلوبی به یکدیگر بتابانید و از عدم حضور رشته آزاد در آن اطمینان حاصل نمائید.

✔️در مرحله آخر ضروری است تا با خرید سرسیم و ابزار متناسب، سیم‌ها را سرسیم بزنید.

🔹گام ششم؛ ایجاد اتصالات

از طریق یک پیچ‌گوشتی مطلوب، پیچ‌های ورودی را باز نموده و سیم‌ها درون ترمینال قرار داده و پیچ را محکم نمائید.

در ادامه موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

✔️تنها بخش هادی سیم بایستی درون ترمینال باشد و روکش سرسیم نبایستی در ترمینال وارد گردد.

✔️فشار بیش از اندازه به پیچ وارد نشود. با فشار زیاد احتمال دارد پیچ ترک خورده یا رزوه مهره دچار عیب شود و در هنگام راه‌اندازی پیچ توسط ضربه‌های کنتاکتور شل شده و اتصال نیز قطع شود.

🔹گام هفتم؛ تحریک کنتاکتور

✔️از طریق وصل برق ورودی بوبین، کنتاکتور را تحریک نمائید. در این هنگام بایستی یک صدای “کلیک” به گوش برسد. پس از شنیدن صدا، ولتاژ را قطع نمائید.

🔹گام هشتم؛ اتصال خروجی‌ها

✔️خروجی را به مانند گام ششم سیم‌کشی کرده و پیش از راه‌اندازی تابلو اتصالات را دوباره مورد بررسی قرار دهید.

 


پیشنهاد مطالعه👈🏻 انواع اینورتر


8 روش نصب کنتاکتور

نصب کنتاکتور تک فاز

نصب کنتاکتور تک فاز نیز همچون کنتاکتور سه فاز انجام می‌شود. با این اختلاف که در کنتاکتور تک فاز تنها یک تیغه قدرت قرار دارد. از کنتاکتورهای سه فاز برای مصارف تک فاز نیز استفاده می‌شود، کنتاکتورها دارای سه ورودی و سه خروجی هستند.

برای اتصال یک مصرف کننده تک فاز به کنتاکتور و به منظور ورود یک فاز به کنتاکتور، تنها کافیست سه ورودی را به یکدیگر انشعاب داده و در یکی از سه پیچ ورودی نیز سیم فاز را قرار می‌دهیم. در بخشی که سه پیچ خروجی است، سیم‌ها را همچون قبل به یکدیگر انشعاب داده و یک کابل خروجی از آن خارج نمائید. به منظور نصب مدار فرمان کنتاکتورها نیز می‌توان از کلید فرمان بهره برد و علاوه بر این می‌توان استارت و شستی‌های استوپ را به کار گرفت.

نصب کلیدهای فرمان در مقایسه با شستی‌ها هم راحت‌تر بوده  و هم موجب صرفه جویی در مصرف سیم می‌گردد. به همین دلیل از کلید فرمان برای دستور دادن به کنتاکتور تک فاز استفاده می‌شود، کلید فرمان دارای دو پیچ بوده که با ۳ و ۴ شماره‌گذاری شده‌اند. کارآیی این کلیدها کاملاً مشابه کلیدهای تک پل موجود در  برق ساختمان می‌باشد، با این تفاوت که در تابلو برق صنعتی به کار می‌رود.

از طریق کلید فرمانی که با کنتاکتور در حال اتصال بوده می‌توان به کنتاکتور دستور قطع و وصل را داد. از آنجا که نوع تک فاز به دشواری در بازار یافت می‌شود و اختلاف قیمت چندانی نیز با مدل سه فاز ندارد. همواره توصیه می‌شود که نوع سه فاز را مورد استفاده قرار دهید، حتی اگر با برق تک فاز سر و کار داشته باشید.


پیشنهاد مطالعه👈🏻طرز کار اینورتر


نصب کنتاکتور سه فاز

نصب کنتاکتور سه فاز

مدار فرمان موجود در کنتاکتور‌های تک فاز و سه فاز مشابه یکدیگر است. تنها جهت نصب کنتاکتور سه فاز نیز نخست می‌بایست کابل‌های ورودی و خروجی را وصل نمود، برای این عمل کافیست به پیچ‌های ۱ /۳/ ۵ سه کابل برق ورودی اتصال داده شود و سه رشته کابل دیگر نیز از پیچ‌های ۲/ ۴/ ۶ به سمت مصرف کننده سه فاز (خروجی) برود.

کنتاکتور‌ها علاوه بر کاربرد در برق صنعتی، در برق ساختمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان روی یک کنتکاتور، تمام برق ساختمان را وصل نمود. علاوه بر این پس از نصب محافظ به کنتاکتور در شرایط وجود نوسانات برقی نیز بدون فوت وقت محافظ خاموش شده و بدبهی است کنتاکتور که به محافظ متصل بود نیز خاموش می‌شود.

در از این رو تمام برق ساختمان از طریق یک محافظ، در مقابل نوسانات برق محافظت می‌گردد. اطمینان حاصل کنید که کنتاکتور در محیط و فضایی عاری از اشعه مستقیم آفتاب، گرد و خاک، برف و باران باشد. چرا که رطوبت، گرد و خاک سبب آسیب رسیده به دستگاه می‌شود. در زمان نصب کنتاکتور می‌بایست از استحکام در قرار گیری آن مطمئن شد. البته که نصب کنتاکتور بر روی ریل استاندارد یا پنل تابلو صورت می‌گیرد. از جمله مشخصه‌های کنتاکتور سه فاز کمیت‌هایی مانند جریان لازم بار متصل به در خروجی کنتاکتور، ولتاژ موجود جهت تحریک بوبین و ولتاژ لازم که به کنتاکت‌ها متصل می‌گردد.

 

✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *